BLOG

Din virksomheds ultimative guide til TikTok-annoncering

Har du TikTok-appen liggende i din App Store? Så er du ikke den eneste. TikTok har nemlig over én million danske brugere og mere end én milliard brugere på verdensplan.

Lad lige den information synke ind. For måske du tidligere har været en af dem, der ikke har kendt til det enorme potentiale for virksomheder, der ligger på TikTok. 

Det er netop TikToks kæmpe potentiale, som vi vil udfolde i denne blog. Vi tager dig igennem alt, hvad der er værd at vide om TikTok-annoncering, så du kan blive godt klædt på.

TikTok er mere end ‘the tik-talk of the town’

Velkendte platforme som Facebook og YouTube har set et fald i det daglige minutforbrug. TikTok er derimod den eneste platform, der har set en stigning – og ikke kun i minutforbrug, men også engagering. Engagementraten er flere procent højere end raten hos eksempelvis Instagram og Snapchat.

En af grundene til TikToks eksplosive vækst er platformens content first-algoritme. Helt kort betyder det, at dit indhold bestemmes ud fra det indhold, som du tidligere har vist interesse for. Her er det altså ikke de tilvalgte følgere, der betyder noget (som vi ser det på Instagram). 

Du kan altså ikke selv vælge, hvad du vil se, fordi algoritmen selv finder det indhold, som du er mest interesseret i. Det betyder også, at du som virksomhed ikke kan blive fravalgt, hvilket er en kæmpe fordel for virksomheder, som ellers ofte oplever, at det kan være svært at få folk til at trykke ”Følg” på deres virksomhedsprofil.

Med TikTok-annoncering kan du opnå målsætninger som:

øget kendskab til målgruppen
øget hjemmesidetrafik
flere email-signups
en bedre platform til produktlanceringer

Der er ingen tvivl om, at mulighederne er mange, når det gælder TikTok. Så lad os dykke ned i, hvordan du rent faktisk bruger TikTok i marketing og via annoncering. Hæng på!

Kort fortalt: Sådan fungerer TikTok-annoncering

Hvis du kender lidt til Facebook-annoncering, ved du også, at man her betaler for eksponeringer frem for klik, som du gør på for eksempel Google og Pinterest. Det samme er tilfældet på TikTok. Her betaler du også for visninger.

Lad os tage det i småbidder: TikToks annonceplatform er opdelt i to sektioner – nemlig TikTok Business Center og TikTok Ads Manager. Førstnævnte er overblikket over dine ad accounts, og Ads Manager er der, hvor du laver dine kampagner og annoncesæt.

TikTok vil selvfølgelig gerne holde deres brugere glade og derfor undgå at bombardere dem med annoncer. Derfor er TikTok Ads auktionsbaseret, og du kæmper mod de andre annoncører om at vinde auktionen. Her gælder det om økonomi, men mindst lige så meget om kvaliteten af dit indhold.

Dit content er key

Vi kan skrive nok så meget om, hvordan du sætter din TikTok-annoncering op (og det skal vi nok gøre nedenfor). Men intet af det betyder noget, hvis din målgruppe ikke gider at se dine TikTok-videoer. Så lad os præsentere dig for TikTok-annonceringens vigtigste element – trommehvirvel – nemlig dit content.

Din TikTok-annoncering vil slet ikke komme frem i din målgruppes feed, hvis ikke dit indhold spiller. Når det gælder TikTok, kan du sjældent genbruge annonceindhold fra andre platforme, da kreativitet og platformens præmisser bestemmer, hvor godt dine kampagner performer.

Verdensklasse TikTok content kræver især tre faktorer:

Det skal være unikt – gerne med dit eget koncept.
Det skal have underholdningsværdi.
Det skal være autentisk.

TikTok-annoncering skåret ud i pap

Vi kommer altså ikke uden om, at dit indhold skal spille – uanset om det gælder organisk eller TikTok Ads

Første step er at åbne dit TikTok Business Center, hvor du kan få stort set det samme overblik som i Facebook Ads Manager – måske endda et endnu mere overskueligt overblik. 

I TikTok Business Center finder du tre forskellige niveauer, som du skal bruge til at skabe dine TikTok-kampagner og -annoncer:

  1. Campaign – hvor du sætter kampagnens overordnede målsætning.
  2. Ad Group – som er annoncesættet, hvor du mere konkret vælger alt fra målgruppe til budget.
  3. Ad – som er selve dine annoncer, hvor du vælger format og uploader din kreativitet.

Lad os kaste os ud i det. 

Opret dine TikTok-kampagner

Første step mod en succesfuld TikTok-annoncering er at oprette din kampagne ved at klikke på ”Create” under ”Campaign”, hvorefter du vælger din kampagnemålsætning. 

Som ved andre typer af annoncering kan du vælge “Awareness” (kendskab), “Consideration” (overvejelse) og “Conversion” (konvertering) – alt efter hvad du gerne vil opnå. Når du har valgt den målsætning, der bedst matcher dine behov, udarbejder du annoncesættet med et navn, og hvortil du gerne vil føre dine kunder hen. 

Herefter kommer der en del practicalities som fx:

  • placering, hvor du bare skal vælge automatiske placeringer
  • at vælge, om brugere skal kommentere på annoncerne og downloade videoerne
  • hvilket budget du vil have (fx kampagnebudget med dagligt beløb, eller hvor du selv vælger, hvad kampagnens forskellige annoncesæt skal have af budget)
  • at vælge din målgruppe.

Når det gælder målgruppen til din TikTok-annoncering, har du to valgmuligheder: “Custom targeting” og “Automatic targeting”. Vi anbefaler den sidstnævnte, fordi du så kan ramme en ret præcis målgruppe. Her kan du også bruge det smarte “Custom audience”, hvor du kan målrette dine TikTok ads til brugere, som tidligere har interageret med dit brand.

Med Custom audience kan du blandt andet segmentere efter app-aktivitet, engagement, hjemmesidetrafik eller lead-generering. Mulighederne er mange.

Du kan også vælge din målgruppe efter de helt klassiske parametre som lokation, køn og sprog.

Opret dine TikTok ads 

Nu er det tid til rent faktisk at oprette dine TikTok ads. I højre side af skærmen kan du følge med i annoncens udseende, når du løbende tilføjer nye elementer. Første skridt er at udfylde dit brandnavn under “Display Name”.

Næste skridt er at vælge et annonceformat. TikTok har flere forskellige annonceformater, som du kan tage udgangspunkt i: 

  • In-feed-annoncer

En af de mest populære formater på verdensplan til TikTok-annoncering er In-feed-annoncer, der vises i fuld skærm og kan vare op til 60 sekunder. De bliver vist på ”For you”-siden og vil derfor være der, hvor langt de fleste brugere befinder sig. Brugerne kan sagtens scrolle videre, og det gælder derfor om at lave et lynhurtigt blikfang.

  • TopView-annoncer

TopView-annoncer er placeret sådan, så brugere ikke kan undgå at se dine TikTok ads, da de er en del af feedet og bliver vist tre sekunder efter, at brugeren åbner appen. Her er der kun én annoncør om dagen pr. kategori. 

  • Brand Takeover-annoncer

Brand Takeovers har ligesom TopView-annoncer kun én annoncør pr. kategori pr. dag. De giver dog en meget bred eksponering, da annoncen bliver vist som det første, når du åbner appen. 

  • Branded Hashtag Challenge-annoncer

Med Hashtag Challenge laver du en video med en udfordring, som andre TikTok-brugere skal lave i deres egen video – med et hashtag. Dette indhold annoncerer du til en passende målgruppe, så din challenge får eksponering.

  • Branded Effects-annoncer

Rosinen i pølseenden er Branded Effects, hvor du kan skabe dine egne filtre, som brugerne kan bruge i deres videoer. Her skal du lægge hovedet i blød og tænke kreativt for at finde filtre, der ikke minder om kommercielle kampagner, men som er sjove for din målgruppe at bruge og se – hvilket faktisk gerne må være din tankegang hele vejen i din TikTok-annoncering.

Lige nu er det udelukkende ”In-feed” og TopView”, der er tilgængelige i Danmark, men det er også dem, som er mest populære og nemme at komme forrest i køen med.

De sidste steps i din TikTok-annoncering

Når du har valgt dit TikTok-annonceformat, skal du blot uploade dit indhold fra enten din computer, dit TikTok-bibliotek eller ved hjælp af TikToks skaberfunktioner – alt efter hvilken af de ovenstående formater du har valgt. 

Til sidst skal du tilføje det, som rent faktisk giver dine potentielle kunder mulighed for at komme videre i teksten – nemlig CTA-knappen. Det er den call-to-action, som skal lede kunderne til din website, eller hvor du ellers vil have dem hen. Den skal selvfølgelig passe ind visuelt og være lækker, så brugerne får lyst til at klikke på den.

Og wupti – så har du lavet dine første TikTok ads og fået luft under vingerne til din TikTok-marketing og -annoncering. Tillykke!

Brug for hjælp til din TikTok-annoncering?

TikTok Ads er en af de billigste og mest effektive platforme at ramme din målgruppe på, men mere end nogensinde kræver det, at du har det rette indhold – og det er vi eksperter i. 

Hos A GEN Z sætter vi jer på TikTok-landkortet ved at oprette jeres profil og optimere den, så den performer bedst muligt. Du behøver i princippet ikke at løfte en finger, da vi producerer og udgiver alt indhold med ubegrænsede seriekoncepter, så jeres virksomhed kan udnytte TikTok-platformen på den bedste måde.

Har du brug for hjælp til at komme videre på dit brands TikTok-rejse, er vi ikke længere end et klik væk.

A GEN Z company